Hyundai Motor Group komt met een nieuwtje. Het bedrijf ontwikkelde namelijk een geheel nieuwe Vest EXoskeleton (VEX). VEX is een draagbare robot die gecreëerd werd om arbeiders op de werkvloer te ondersteunen wanneer zij vele uren boven hun hoofd moeten werken. 

VEX zou op die manier de productiviteit moeten verbeteren en de vermoeidheid van werknemers verminderen door de beweging van menselijke gewrichten te imiteren en draagkracht en mobiliteit te verhogen. Het draagbare exoskelet is voorzien van polycentrische assen met meerdere draaipunten. VEX werkt bovendien helemaal zonder batterij, wat het gewicht ten goede komt. Het exoskelet weegt namelijk slechts 2,5 kg, wat zo’n 22-42% minder is dan gelijkaardige producten van de concurrentie. Het systeem wordt handig op de rug gedragen, zoals een rugzak, waarbij de armen door de schouderriemen gehaald worden, en waarna de gespen op de borst en heupen aangetrokken kunnen worden. Het ruggedeelte kan tot 18 cm langer gemaakt worden, waardoor VEX geschikt is voor verschillende lichaamstypes. Het soort ondersteuning kan bovendien ook aangepast worden over 6 verschillende niveaus, tot een maximum van 5,5 kgf.

De ontwikkeling van VEX is vooral bedoeld om personeel aan de productielijnen te ondersteunen, en dan vooral zij die voornamelijk werk boven het eigen hoofd verrichten. Denk maar aan het vastzetten van schroeven aan de onderkant van een wagen, het plaatsen van buisjes voor remvloeistof, of het bevestigen van uitlaten. VEX werd reeds uitgebreid getest door middel van een pilootproject in twee VS-vestigingen van Hyundai. Daar bleek het exoskelet zeer succesvol in het assisteren van arbeiders en het verhogen van de productiviteit. Beide vestigingen hebben het VEX-systeem dan ook permanent geïmplementeerd in hun productielijnen. Hyundai is bovendien van plan om het nieuwe snufje in hun fabrieken over heel de wereld te lanceren. Verwacht wordt dat VEX in december in commerciële productie gaat en dat het tot 30% minder zal gaan kosten dan gelijkaardige, reeds bestaande producten, waarvan de prijs meestal rond de $ 5.000 schommelt.

‘Stoelloze’ exoskelet 

VEX is niet het enige exoskelet dat Hyundai wil commercialiseren. Het bedrijf plant namelijk een divers gamma aan robottechnologieën. Een ander onderdeel daarvan is een lichtgewicht, draagbaar apparaat, het ‘Chairless EXoskeleton (CEX)’ genaamd. CEX ondersteunt arbeiders die langere tijd een zithouding moeten aannemen zonder dat ze hiervoor een stoel ter beschikking hebben. CEX is hierbij nog lichter dan zijn broertje VEX, met een gewicht van slechts 1,6 kg. Toch is ook dit exoskelet extreem duurzaam, en kan het een gewicht van 150 kg aan. CEX heeft riemen op de heupen, dijen en knieën, dewelke makkelijk aangepast kunnen worden aan het lichaam van de gebruiker. Bovendien kan het systeem op drie verschillende hoeken ingesteld worden (85, 70 en 55 graden). Zo helpt CEX om de spieractiviteit in de rug en het onderlichaam te verminderen met 40%, waardoor het opnieuw vermoeidheid vermindert en de efficiëntie verhoogt.

Wat brengt de toekomst? 

Volgens de Internationale Robotfederatie groeit de industrie van ‘wearable robotics’ jaarlijks met zo’n 14%, en stijgt dit percentage steeds sneller. Tegen 2021 zullen er naar schatting wereldwijd ongeveer 630.000 robots verkocht worden, voor een groot deel aan de automobielindustrie. In 2017 werden reeds 126.000 robots voor deze sector voorzien, wat toen goed was voor 33% van alle commerciële robots. Hyundai speelt handig in op deze tendens door actief te investeren in robotica en zijn positie in de roboticamarkt te verstevigen door relevante technologieën binnen te halen.

Bron: Hyundai. Foto’s: Hyundai. 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This