Het begrip 5G is vandaag alomtegenwoordig. Maar hoe zit het nu juist met deze nieuwe technologie? Wat mogen we van 5G verwachten in dit nieuwe jaar, en wat kan de maakindustrie er mee winnen? 

Hoewel 5G al is wat tegenwoordig de klok slaat, mogen we niet te hard van stapel lopen. 5G-netwerken zullen voor 2020 nog niet de norm zijn. Toch maken vele telecomproviders zich nu al op voor deze innovatie, door onder andere verbeterde netwerken aan te bieden, die gelijkenissen vertonen met het nu al geprezen 5G-netwerk, dat extreem snel belooft te zijn.

Het is dan ook zaak voor bedrijven om vandaag reeds voorbereidingen te treffen, willen ze mee op de kar kunnen springen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het voorzien van een budget om de huidige technologieën op te waarderen. En dat moet nu gebeuren, want wie pas de sprong waagt wanneer 5G effectief wijdverspreid is, loopt achter, met alle gevolgen van dien.

Dat is zeker niet anders voor maakbedrijven. Willen ze slim zijn, dan dienen ze nu al in te spelen op de 5G-technologie. Dat zal hen tal van voordelen bieden. Niet alleen zullen slimme maakbedrijven dankzij 5G kunnen anticiperen op nieuwe industriële toepassingen die baat hebben bij een sneller netwerk. Ook zal de communicatie met klanten betrouwbaarder kunnen verlopen, en zullen data sneller overgezet kunnen worden.

Slimme fabrieken maken nu al veel gebruik van een genetwerkt machinepark dat data verzamelt en hiermee bijvoorbeeld kan waarschuwen voor falende componenten of aan voorspellend onderhoud kan doen. Het is dan ook logisch dat deze fabrieken veel te winnen hebben – zowel financieel als temporeel – bij een sneller netwerk. Bovendien zijn vele productontwikkelaars ook in grote mate afhankelijk van high tech-toepassingen om onder andere marketingdata te verwerken, prototypes te ontwikkelen en nog veel meer. Ook hier zal 5G zijn steentje kunnen bijdragen om al deze processen vlotter te doen verlopen.

Er is echter wel een belangrijke kanttekening in het hele 5G-verhaal. (Maak)bedrijven moeten, nu meer dan ooit, voorzichtig omspringen met de data die ze verzamelen en datalekken te allen tijde vermijden. Zo vond een studie uit 2016 dat maar liefst 22% van alle bedrijven die al te kampen kregen met een datalek, daar klanten mee verloren. 5G brengt uiteraard weer nieuwe veiligheidsrisico’s met zich mee. Het is dus zaak om deze nieuwe innovatie op een gestructureerde en veilige manier te integreren. En ook dat begint uiteraard bij een goede voorbereiding!

Bron: bdtechtalks.com, foto: chuttersnap via Unsplash

Pin It on Pinterest

Shares
Share This