Het mag ondertussen wel duidelijk zijn dat het Industrial Internet of Things (IIoT) geen hype is, maar de toekomst van de maakindustrie. Meer dan ooit worden de cloud en big data erg belangrijk voor zowel maakbedrijven als de eindgebruikers van hun producten. Bovendien zullen IIoT-diensten belangrijke voordelen bieden aan zowel de arbeider, zijn baas, het bedrijf en de toeleveranciers. 

 

De leverancier als specialist 

Er zal binnen de maakindustrie steeds vaker een beroep gedaan worden op technologie-aanbieders en -toeleveranciers voor hun kennis en expertise. Op die manier kunnen fabriekssites hun onderhoud gedeeltelijk gaan outsourcen. Denk bijvoorbeeld aan een fabriek die wil gaan downsizen. Deze kan dan een beroep doen op de leveranciers van het materiaal en de machines om deze te monitoren via sensoren en data die in de cloud geüpload worden. Dit kan handig zijn voor bepaalde ingewikkelde machines. De verkoper is namelijk een expert in dit type machine. Daardoor moet een maakbedrijf hiervoor geen gespecialiseerde  – en vaak dure – medewerker inhuren, die vervolgens enkel moet ingrijpen wanneer er problemen zijn met de machine. Wil het bedrijf toch graag een inhouse specialist, en beschikken ze over meerdere fabrieken, dan kan er één expert ingehuurd worden die, dankzij IIoT, ingezet kan worden op alle sites.

 

De augmented operator van alle leeftijden 

Het Industrial Internet of Things en de diensten die ermee gepaard gaan, zullen de efficiëntie van het aanwezige personeel verhogen, ongeacht hun leeftijd of ervaring. In IIoT-termen wordt hiernaar verwezen als de ‘augmented operator’. Ter illustratie: wanneer een 55-jarige operator langs een machine passeert die een raar geluid maakt, kan hij uit ervaring makkelijk vaststellen wat het probleem is en hoe dit opgelost kan worden. Dit in tegenstelling tot de nieuwe, 25-jarige operator die eerst terug moet wandelen naar het onderhoudskantoor om daar op zoek te gaan naar de handleiding van de machine. Vindt hij die niet, dan moet hij rondbellen tot hij iemand vindt die ervaring heeft met de machine en het probleem vanuit zijn ervaring kan oplossen. Dankzij IIoT kan de jongere operator de handleiding en troubleshootingschema’s makkelijk ter plekke opvragen op zijn mobiel toestel (bijvoorbeeld een tablet). Heel nieuwe machines hebben soms zelfs de mogelijkheid om een dynamische QR-code te tonen waardoor de operator in realtime toegang heeft tot de juiste informatie over het probleem. Daardoor kunnen problemen veel sneller gevonden en opgelost worden.

 

Kennis van het eigen personeel kapitaliseren

Ook kunnen IIoT-oplossingen helpen bij het beheer van de maintenance suppy chain, door het traceren van reserveonderdelen en stock te vergemakkelijken, en het bestelproces te vereenvoudigen. Dit biedt ook kansen voor de verkoper van machines en onderdelen. Hij kan geheel nieuwe inkomstenstromen genereren door zulke digitale diensten aan te bieden, waaronder digitale opties voor het bestellen van handleidingen en reserveonderdelen. Hij kan bovendien ook modellen voorzien om de kennis, het advies en de best practices van zijn eigen personeel te kapitaliseren, om zo zijn klanten – de maakbedrijven – beter van dienst te kunnen zijn.

 

Het dichten van een generatiekloof

Tot slot staat er heel wat te gebeuren in de maakindustrie. Uit statistieken blijkt namelijk dat 50% van het huidige maakpersoneel in de volgende 5 tot 7 jaar met pensioen zal gaan. En tegen 2025 zullen de millenials de grootste werkende generatie zijn. Dit wil zeggen dat digital natives op korte tijd het merendeel van het werk gaan doen. Dat houdt in dat de gemiddelde personeelsleeftijd in de maakindustrie zal veranderen van 50+ naar twintigers. Die twintigers hebben uiteraard een pak minder ervaring en gaan op andere manieren te werk dan hun voorgangers. Om deze kloof te dichten is er nood aan digitale toepassingen. Niet alleen kunnen deze de kennis van de oudere personeelsleden vastleggen voordat deze met pensioen vertrekken. Maar ook kunnen deze de kennis vervolgens overdragen aan de nieuwe generatie, en dit op manieren die hun voorkeur genieten. In de vorm van AR-toepassingen bijvoorbeeld, of als dynamische QR-codes.

 

Bron: iotcentral.io. Foto: Shutterstock 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This