Wat is kanban? 

Eind jaren 1940 besloot Toyota om een ander en beter engineerproces toe te passen. Hiervoor haalden ze de mosterd bij een onverwachte bron: de supermarkt. In de supermarkt vulden de werknemers de rekken aan op basis van de winkelvoorraad, niet op basis van de voorraad van de leverancier. Enkel wanneer de winkelvoorraad van een product nagenoeg uitgeput was, bestelde de rekkenvuller een nieuwe voorraad. Dit ‘just-in-time’-bestelproces inspireerde de engineers bij Toyota om hun methoden aan te passen en een nieuwe aanpak te introduceren. Het Kanban-systeem, dat inventaris matcht met de vraag en hierdoor een hogere kwaliteit en doorvoer bereikt.

Kanban is de Japanse term voor ‘visueel signaal’ of ‘kaart’. Bandarbeiders bij Toyota maakten gebruik van een kanban (kaart) om stappen in hun maakproces te signaleren. De erg visuele natuur van dit systeem zorgde ervoor dat teams makkelijker met elkaar konden communiceren over wat er gedaan moest worden en wanneer. Het zorgde eveneens voor een standaardisatie in tekens en perfectioneerde processen, wat dan weer leidde tot minder verspilling en maximale opbrengst.

 

Hoe werkt kanban? 

In de werkplek van vandaag krijgen we veel informatie door in de vorm van woorden. Of dit nu op een traditionele manier is, zoals op papier, of op een innovatievere wijze, zoals op een tablet, feit blijft dat we op de werkvloer vaak overspoeld worden door tekst. Denk maar aan e-mails, spreadsheets, takenlijsten, enzovoort. Hoewel tekst in sommige scenario’s een goede oplossing is, is het niet gepast in alle situaties, en is het ook lang niet zo’n effectief communicatiemiddel als men wel zou denken.

De reden hiervoor? Het menselijk brein. Onze hersenen verwerken visuele informatie namelijk zo’n 60.000 keer sneller dan tekst. Eén beeld zegt dus echt meer dan duizend woorden. 40% van alle zenuwvezels verbonden met het brein, zijn ook gelinkt aan het netvlies. Visuele informatie beslaat zo’n 90% van alle data die naar onze hersenen gaat. We kunnen hierdoor zelfs stellen dat onze hersenen beelden verkiezen over tekst.

Kanban speelt handig in op de kracht van visuele communicatie door memobriefjes op een whiteboard te kleven en zo een ‘beeld’ te creëren van het werk. Het visueel kunnen vaststellen van de workflow en vooruitgang van het team zorgt er niet alleen voor dat werknemers weten waar ze staan met hun werk, maar ook een context krijgen voor wat ze doen. Kanban neemt info die anders naar het brein gestuurd zou worden via woorden, en vormt deze om visuele data, die makkelijk te verwerken is.

 

kanban-methode

Tip: download hier gratis een handig ebook om jouw bedrijf in 5 stappen op weg te helpen met Kanban! 

Bron: leankit.com. Foto: Patrick Perkins via Unsplash

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This