Googles slimme bril Glass is terug van weggeweest en focust nu op bedrijven. De Gentse starter Proceedix is een belangrijke schakel in de comeback.

De vrijage van Proceedix en de slimme bril gaat terug tot het ontstaan van het bedrijf in 2014. De starter, die de ambitie heeft een platform te bouwen dat smartphones, tablets en slimme brillen inschakelt in het productieproces, kwam toen in contact met AGCO. Die Amerikaanse tractorbouwer wil zijn inspecteurs aan het eind van de productielijn beter digitaal ondersteunen.

‘De AGCO-inspecteurs moeten een product op wel 70 punten controleren’, stelt Proceedix-CEO Peter Verstraeten. Aanvankelijk werden tablets gebruikt. ‘Maar die gingen te gemakkelijk kapot, vooral omdat de inspecteurs continu ergens op of af moeten klimmen.’

AGCO en Proceedix lieten hun oog vallen op de Glass. De slimme bril van de techgigant Google zat op dat moment als consumentenproduct in zwaar weer. Met de bril kon iedereen handenvrij en dus op elk moment foto’s of filmpjes maken, weerupdates opvragen en zelfs nieuws of mails lezen. Maar critici vonden de bril te opdringerig. En hij verdween snel naar het collectieve geheugen als ‘zeldzame flop van Google’.

Fast forward naar deze week. De techgigant herlanceert met veel luister de Glass als instrument voor bedrijven om hun productieproces efficiënter te laten verlopen. AGCO en Proceedix staan in de spotlights als voorbeeldcase. ‘Na ons eerste contact in 2014 hebben we twee jaar doorgewerkt om de Glass-softwareapp klaar te stomen’, vertelt Verstraeten. Ze liepen ermee in het vizier van Googles topmanagement en werden ‘partner’ bij de herlancering.

De Gentenaars werken met meer dan alleen de Glass. ‘We bouwen een digitaal platform dat de werknemer in zijn werk ondersteunt via allerlei soorten mobiele toestellen.’ Het digitaliseren van de workflow moet de werknemer op elk moment snel van de juiste informatie voorzien.

Daarbij is niet alleen de gebruikte hardware – smartphone, tablet of bril – van belang, maar ook de achterliggende software. ‘De maakindustrie en de chemie zijn almaar complexer. Het belang van precieze instructies neemt enorm toe.’

Steeds meer brillen hebben slim laagje

Google is niet de enige techreus die experimenteert met een bril die meer kan dan alleen het zicht versterken. Zowel de gevestigde techreus Microsoft als de opkomende jonge snaak Snap – bekend van de uiterst populaire foto- en videoapp Snapchat – presenteerde de afgelopen jaren futuristische brillen.

Snapchat lanceerde vorig jaar zijn Spectacles, een bril waarmee je foto’s en video’s kan maken, die je dan meteen kan doorpompen naar Snapchat. De kans is aanzienlijk dat die bril binnenkort meer kan dan alleen foto’s en video’s maken. Snapchat investeert fors in augmented reality (AR), dat een virtueel laagje over de werkelijkheid legt.

Microsoft bouwt aan de Hololens, een bril waarop de gebruikers naar de online streamdienst Netflix kunnen kijken of mails kunnen lezen. Maar de bril geeft ook assistentie in dagelijkse bezigheden, zoals de weg zoeken. In plaats van telkens je smartphone te moeten bovenhalen geven pijlen op het scherm van de bril automatisch de juiste richting aan.

De slimme bril heeft het voordeel dat men er handenvrij mee kan werken. ‘Via onze applicatie voor de Glass kan elke werknemer beelden of instructies oproepen van wat hij moet doen en hoe hij dat moet doen.’ Wat gebeurt kan ook gefilmd worden, voor evaluatie achteraf of om anderen te laten volgen.

De inzet van een slimme bril is niet in elk bedrijf een must. ‘Afhankelijk van de activiteit gebruik je een bril of een tablet. Bij de assemblage, als een werknemer de handen vol heeft met bouten, is een tablet niet handig.’ In de chemie is de bril handig bij onderhoud of inspecties van installaties.

De slaagkansen voor Glass zijn groter in de industrie dan als consumentenproduct, oordeelt Verstraeten. ‘In de industrie is ‘function’ belangrijker dan ‘fashion’.’ Bedrijven willen dat werknemers handenvrij informatie kunnen oproepen. Het maakt niet zoveel uit of het hulpmiddel esthetisch is.

Voor softwareontwikkelaars is de Glass een redelijk toegankelijk product, luidt het. ‘Voor een Android-ontwikkelaar (Googles mobiele besturingssysteem, red.) is de Glass geen breinbreker. Het is wel een andere manier van communiceren. Te veel informatie en te veel tekst zijn storend op het scherm.’

Proceedix focuste tot nu op de ontwikkeling van de technologie, samen met maakbedrijven zoals de weefgetouwenfabrikant Picanol. In juni haalde de Gentse starter 2 miljoen euro op voor verdere expansie in Europa en de VS. Verstraeten stelt dat hij uit de VS meer vragen krijgt over slimme brillen. ‘De helft komt uit de VS. De Amerikanen leggen nu eenmaal meer durf aan de dag.’

Bron: tijd.be. Foto: Paweł Czerwiński via Unsplash

Pin It on Pinterest

Shares
Share This