Digitale ontwikkelingen, zoals 3D-printen, connected devices, drones en robots leiden tot een transformatie die grote voordelen kan bieden voor producenten. De inzet van drones bijvoorbeeld kan de supply chain zodanig optimaliseren dat productieprocessen efficiënter verlopen en minder kostbaar zijn. Fabrikanten staan nder druk om deze digitale tools te implementeren en daarbij ontstaat de vraag: hoe realiseer je deze transformatie? Prasad Satyavolu, hoofd Innovation, Manufacturing and Logistics bij Cognizant omschrijft dit in drie stappen.

Een groeiende productie-industrie heeft niet alleen te maken met de inzet van nieuwe technologieën voor het ontwerpen en maken van producten. De strategie om massaal te produceren en verkopen, moet dan ook snel ruimte maken voor nieuwe digitale strategieën. Een succesvolle producent focust zich op het gebruik van technologieën waarmee hij meer inzicht heeft in de wensen van de klant, gepersonaliseerde producten kan maken en betere klantervaringen kan realiseren. Uiteindelijk leidt dit tot nieuwe inkomstbronnen voor de producent.

Stap 1. Wees niet bang voor hoge kosten

Fabrikanten moeten bestaande industriële processen opnieuw bekijken en een strategie ontwikkelen die nieuwe, digitale technologieën omarmt. Deze ontwikkeling vergt voor veel bedrijven een investering. Inzicht in wat digitalisering en de transformatie uiteindelijk opleveren vormt dan ook een belangrijke drijfveer om deze nieuwe strategieën daadwerkelijk door te zetten.
Uit een recent onderzoek van Cognizant onder producenten in de industriële markt, blijkt dat de digitalisering van de productie-industrie leidt tot een omzetgroei van 5,4 procent, terwijl de kosten met slechts 1 procent stegen. Waarschijnlijk zet deze omzetgroei door naar 9 procent in 2018. In 2025 zal naar verwachting maar liefst 78 procent van de totale inkomsten via digitale kanalen worden gerealiseerd.

Stap 2. Stimuleer samenwerking tussen mens en robot

De productiewerkplek van de toekomst bestaat uit robots en andere automatische systemen die samenwerken met mensen. Airbus is een goed voorbeeld van een bedrijf dat deze werkwijze optimaal inzet. De medewerkers sturen robots aan, die vervolgens het fysieke werk uitvoeren. Uit het onderzoek van Cognizant komt naar voren dat kunstmatige intelligentie de meeste impact zal hebben op de productie-industrie.

Terwijl technologische vooruitgang leidt tot geautomatiseerde en universele processen, groeit de vraag naar technische expertise binnen de productie-industrie. Uit het onderzoek blijkt dat ‘slimme fabrieken’ in 2020 meer behoefte hebben aan medewerkers met analytische vaardigheden (groei van 75%) en ontwerp- en productievaardigheden (groei van 71%). Er ontstaat een groei in werkgelegenheid waarin mens en technologie nader tot elkaar komen.

Stap 3. Inzicht met behulp van data

De fabrikant moet niet alleen digitaliseren, maar de data die voortkomen uit slimme machines en producten ook begrijpen en interpreteren. Medewerkers met analytische vaardigheden kunnen talrijke voordelen leveren voor het bedrijf, zoals optimalisatie van de supply chain en een verbetering van de product- en assetkwaliteit.

Toegang tot real-time data via intelligente producten, betekent dat de fabrikant constant informatie over de consument kan verzamelen, analyseren en interpreteren. De producent gaat de consument steeds beter begrijpen en kan daardoor producten beter laten aansluiten op de wensen van de klant.

“Ik geloof dat we aan het begin staan van een volledige transformatie van de productie-industrie, die zich niet alleen richt op digitalisering, maar ook focust op de consument en diens ervaringen”, zegt Satyavolu. “De consumentvraag verandert snel en in plaats één enkel product, wil de consument een zinvolle ervaring. De succesvolle fabrikant is degene die zijn strategie daarop aanpast.”

Bron: engineersonline.nl. Foto: Dominik Scythe via Unsplash

Pin It on Pinterest

Shares
Share This